tisdag 6 januari 2015

Transformationseld


Eldceremoni i Judarskogen
"Varmt välkomna att vara med på eldceremoni vid fullmåne. Vi gör en transformationseld d v s med sin intention/bön lägger man in i elden det man vill lämna och tänker sig något nytt. Jag trummar, har man skallror eller trumma kan man ta med det, och så sjunger vi några enkla sånger som passar till." www.spiritjourney.se

Eldceremoni i Judarskogen i mörker och kyla, eller sitta under filten på soffan med tända ljus? Vad skulle du välja? Jag valde eldceremonin men klädde mig varmt för säkerhets skull. Det dök inte upp några andra så jag och Anita gick själva mot den mörka skogen. Fullmånen med sitt magiska sken kastade några ljusglimtar på den isiga vägen mot sjön Judarn.

- Tror du att det finns småfolk här, frågade jag och sneglade mot den tysta skogen.

Vi renade eldplatsen med rök av vit salvia, tände elden och öppnade den heliga cirkeln genom bön, och genom skallrans ljud. Anita strödde lite aska från elden med Grandmothers för att sprida deras budskap och energier vidare. Vilka är de 13 Grandmothers? På www.aurorasring.se finns det mer information, bl.a. följande:

“Vi representerar en global allians av bön, utbildning och läkning för vår Moder Jord, alla hennes levnadsformer, alla hennes barn, och för de kommande sju generationerna. Vi är djupt bekymrade av den aldrig tidigare skådade förstörelsen av vår Moder Jord och förstörelsen av ursprungsfolkets sätt att leva. Vi tror på att läran från våra förfäder kommer att vara ljuset som vägleder oss genom en osäker framtid. För att ytterligare stärka vår vision arbetar vi med projekt som skyddar våra olika kulturer, marker, mediciner, språk, böneceremonier och projekt som undervisar och vårdar våra barn.”
DET INTERNATIONELLA RÅDET AV TRETTON URFOLKS GRANDMOTHERS


 Grandmothers på väg till välkomstceremonin i  Katarina kyrka 2013-07-07
Bönerna av Grandmothers blandades med doften av salvia och sammansmältes i elden, i transformationselden denna fullmånekväll i januari 2015. Alla de fyra elementen fanns närvarande, jorden under våra fötter, elden framför oss, vattnet i sjön och luften vi andades. Våra rötter växte starkare, sångerna och trummans slag kändes uråldriga, eviga.

"Oh, du gamla -
Oh, du gamla moder -
Oh, du gamla moder Jord!
var har du varit den hela,
hela långa natten?
var har du varit den hela,
hela långa natten?"

Vad lämnade jag in i elden? Jag la mina rädslor i elden, rädslan för det okända, rädslan för att ta nästa steg i form av en liten bit bark. Vad önskade jag mig av elden? Jag önskade mitt högsta goda och ännu bättre, äventyr och ett fantastiskt 2015.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar