söndag 2 mars 2014

Lapis Lazuli


Lapis lazuli
Lapis lazuli var den första stenen jag kände mig dragen till. En himmelsblå halvädelsten med guldstänk som från början användes för att tillverka färgpigmentet Ultramarin. Den bästa lapis lazulin kommer från gruvorna i Afganistan och har använts i ornament i över 6 000 år.

"Det sägs att lapis lazuli har existerat sedan tidernas begynnelse, att den hjälper oss att finna esoterisk och mystisk kunskap och att den också förstärker vår visdom så att vi kan förstå denna kunskap. Den sägs också stärka det inre seendet, meditation och ge en djup förståelse av människan."
källa: Kristallrummet
Lapis lazuli användes av gudarna i forna Egypten, den var helgad för Isis. Där kom hon igen, Isis, nu smyckad med de himmelsblåa stenarna. 

I Egypten kallades lapis lazuli för Himlens Sten och den symboliserade tankens kraft. 

Enligt kanaliserade budskap användes lapis lazuli redan på Atlantis och förknippas med den Uppstigna Mästaren, Världsläraren Kuthumi och Ärkeängeln Jophiel/Jofiel.




Rent intuitivt la jag en bit lapis lazuli på tredje ögat när jag gav mig Reiki. Jag visste inte varför men det kändes rätt, kanske för att öppna det inre seendet. Jag ser med mina fingertoppar medan jag skriver. Fingrarna letar sig till de rätta tangenterna på datorn utan att jag medvetet behöver styra dem. 
Bild: www.reikiforchakras.blogspot.se

När jag blundar ser jag en värld blå som lapis lazuli med några guldstänk och violetta moln. I detta drömlandskap av böljande färger finns inga bestämda former eller klara bilder. Istället för att se bilder har jag låtit mitt inre uttrycka sig genom skrivandet, genom orden som flödar fram.

Jag använder nästan dagligen en ring med lapis lazuli, som jag fick i gåva för länge sen. Jag rör stenen med mina fingertoppar och känner samhörighet, mellan stenen och min själ. Det jag inte förstår kan jag känna, med känslans intelligens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar