lördag 8 februari 2014

Att styra sina drömmar

Bild: Jean Lecomte du Noüy

Lucid dreaming - klardrömmar


Hur gick det med att lära sig styra sina drömmar? Jag gick tvådagars kvällskurs hos Alex på Dreamscontrol tillsammans med tre andra kvinnor, syftet var att vi skulle lära oss klardrömmandets konst. Varför vill man kunna något så underligt, som att vara medveten i sina drömmar och flyta genom väggar och tak? Vem vill göra det? Är det inte en aning läskigt? Eller är det bra att möta sina rädslor och stiga in i en annan värld där allt är möjligt? Som att spela TV-spel fast utan TV? 

Alex berättar sakligt om forskning bakom fenomenet, och att tekniken vi kommer att lära oss grundar sig på metoden som har utvecklats av Michael Raduga. Vi provar på hur det känns att snurra runt, rent fysiskt och senare försöker vi återkalla känslan. Medan vi fikar och äter smarriga smörgåsar får vi instruktioner för hemläxan, att ta sig in i en klardröm. Hemläxan är att äta eller dricka någonting i drömmen och känna smaken lika verkligt som i verkligheten. Alex förklarar att det är lättast att gå in i en klardröm direkt när man vaknar på morgonkvisten, under REM-sömnen, som är den lättaste sömnen med snabba ögonrörelser.

Jag trodde att min sambo skulle jobba natt men han är hemma och ledig. Det försvårar experimentet en aning, jag sätter ändå väckning kl. 05.20 och säger att den tidiga väckningen kommer att hjälpa mig att komma ihåg mina drömmar. Kommer han inte att vakna och se hur jag försöker lämna min kropp? Det går som planerat, jag vaknar mitt i en dröm till en ilsken alarmsignal, går på toa, dricker vatten och läser igenom manualen. Jag lägger mig igen med en intention om att gå in i en klardröm när jag vaknar nästa gång.
samoningas sapnavimas 2
Bild: http://apiemistika.lt/astraline-projekcija/samoningas-sapnavimas/
Jag försöker snurra runt varje gång jag vaknar men det händer ingenting och jag somnar om mitt i övningen. När klockan är tio går jag upp, lite frustrerad över mina misslyckade försök. På kursen visar det sig att ingen av oss har lyckats, förutom möjligen en av oss som hade druckit juice i sin dröm. Dock smakade juicen inte fantastiskt gott, och drömmen kändes inte som en astral projektion, inte helt och fullt. Vi får lära oss de vanligaste felen och hur man kan gå vidare, och lära sig mer.

I natt är min sambo inte hemma, då ska jag försöka igen.


 Läs mer om kursen på Dreamcontrol
Läs mer på Dreamscontrol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar